Skip to content

Proiecte școlare

„Dizabilitatea pe înţelesul copiilor”

Proiect educaţional în cadrul proiectului

Proacţiune pentru o comunitate educaţională multiprofesională – ProActiv

(Şcoala incluzivă)

An Şcolar: 2019-2020

Moto:

„Dizabilitatea nu este molipsitoare,

dar un zâmbet poate fi!

Zâmbiţi, lumea va fi mai frumoasă!”

Câţi dintre noi nu ne-am întrebat în multe împrejurări ale vieţii, de ce se întâmplă anumite lucruri, care nouă nu ni se par tocmai portivite: de ce unii oameni sunt bogaţi şi alţii sunt săraci, de ce unii sunt buni, iar alţii sunt mai puţin buni, de ce unora le merge bine iar altora le merge totdeauna rău, de ce unii copii au părinţi iar alţii nu au, sau de ce unii copii sunt sănătoşi iar alţii sunt mai puţin, sau au diferite infirmităţi, dizabilităţi?

Tocmai pentru faptul că există printre noi copii, care nu sunt tocmai ca toţi copiii, sunt copii cu cerinţe educative speciale, acea categorie de copii care necesită o protecţie şi un sprijin aparte faţă de a celorlalţi semeni, Proiectul Educaţional „Dizabilitatea pe înţelesul copiilor” se adresează în mod special elevilor din învăţământul de masă, pentru ca prin informare şi interrelaţioare cu elevii cu CES să-i cunoască şi să-i înţeleagă mai bine. Nu în ultimul rând, şi cadrelor didactice, dar în mod indirect şi părinţilor.

Cu alte cuvinte, dezvoltarea simţului de compasiune şi a dorinţei de a-i ajuta pe ceilalţi, antrenarea copiilor de la Centru Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Arad în activităţi artistice, dar şi dezvoltarea simţului estetic şi practic sunt doar câteva din obiectivele generale ale proiectului pentru un număr de aproximativ 100 de elevi din învăţământul de masă din Arad şi judeţul Arad, respectiv, Colegiul Naţional „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal” Arad, Liceul Naţional de Informatică Arad şi Şcoala Gimnazială Vladimirescu, jud. Arad, precum şi pentru aproximativ 20-25 de elevi cu CES de la CSEI Arad. Cele două tabere de elevi s-au cunoscut reciproc, au lucrat împreună la activităţi comune s-au ajutat unii pe alţii – iar acolo unde nu s-au putut întâlni din cauza suspendării cursurilor, respectiv Covid-19 au lucrat individual –  şi cu siguranţă vorba se va duce mai departe…

Boala, în general, nu ţine cont de vârstă, etnie, sex, condiţie socială, religie, naţionalitate, dar stă în puterea noastră să-i facem pe cei suferinzi mai optimişti, mai veseli, mai încrezători, să simtă că-i înţelegem şi le suntem alături la nevoie, să trăim alături de ei, bucuria vieţii împreună.

            Să-i apreciem, să-i respectăm şi să-i ajutăm în nevoile lor pe copiii cu dizabilităţi, oricare ar fi acestea, să fim alături de familiile lor cu înţelegere şi îngăduinţă, noi înşine să fim un exemplu pozitiv pentru toţi cei din jurul nostru. Fiecare dintre noi poate face ceva, orice, chiar şi un mic sfat de încurajare sau empatie aduce încredere şi prietenie.

            Avem marea datoria morală să ne informăm, iar dacă nu putem face chiar nimic, cel puţin, să ne gândim la ei cu respect şi bunăvoinţă şi atunci când vom fi pregătiţi să intervenim în vreun fel, să nu ezităm să o facem, şi pentru acest lucru, elevii din învăţământul de masă au fost informaţi cu ajutorul cărţii personale, Dizabilitatea pe înţelesul copiilor – mini-ghid de informare prin joc şi învăţare pentru toţi copiii care doresc să-i cunoască pe copiii cu dizabilităţi, ediţia a II-a, adăugită şi revizuită, special completată şi editată în 2020 pentru ei cu acest prilej (prima ediţie a apărut în 2016).

            Ne vom simţi şi noi minunat, deosebit, cu adevărat, asemenea lor – speciali.

            Imaginile din cadrul proiectului, de la întâlniri, discuţii, activităţi comune şi lucrări ale elevilor vorbesc de la sine.

            Mulţumesc tuturor celor care m-au susţinut şi FELICITĂRI tuturor partenerilor şi participanţilor…

iniţiator şi coordonator proiect,                                            

prof. Laura Chîlnicean                                                

Font Resize