– Angajarea în muncă a tinerilor cu surdo-cecitate. Bariere/soluţii –

– Bucureşti, 01-02 noiembrie 2018 –

 

„Acest proiect a adus un sens în viaţa copiilor aceştia…”

 

 

Începutul lunii noiembrie a fost pentru noi foarte special. Asta pentru că, pentru prima dată, subsemnata împreună cu prof. Angela Mateş ne-am întâlnit la Bucureşti cu toate cele 9 școli implicate în proiectul vocațional Sens pentru viață în jurul aceleiași mese, discutând și dezbătând probleme și soluții cu care ne confruntăm cu toții: ce se întâmplă cu tinerii cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple după ce termină școala? Cum își pot ei găsi un loc de muncă? Ce șanse reale au de a duce un trai cât se poate de independent?

                Ne-am bucurat să o avem alături de noi pe profesor doctor Liana Mitran, Inspector General pentru Învățământ Special și Special Integrat la Ministerul Educației Naționale, partener în acest proiect încă din 2012, de la debutul său.

 

 

JOI, 1 NOIEMBRIE

               

                Prima zi a debutat cu o sesiune susținută de echipa Sense Internațional România – EtelkaCzondi și Ramona Antonie – despre politica organizației cu privire la siguranța persoanelor: beneficiari, colegi, voluntari, părinți. Combinând exerciții practice cu elemente de teorie, ascultând exemple și situații povestite de profesori, concluzia participanților a fost că siguranța tuturor este un element esențial în munca noastră.

                A urmat apoi momentul în care am ascultat poveștile de succes, dar și provocările cu care se confruntă școlile partenere.

                Astfel, Școala Profesională pentru Deficienți de Auz Sfânta Maria București, prin director profesor Flori Stoica și profesori Elena Cimpoeșu, Cristina Gîrniceanu și Alin Maricuțoiu, ne-au descris parcursul atelierului de tipografie din cadrul școlii, din 2012 și până în prezent. Totul a început ca un atelier pentru activități extra-școlare. Acum, nu doar că atelierul este autorizat, dar anul acesta se pregătește să absolve prima promoție de elevi calificați în meseria de tipograf offset. Este de altfel prima școală specială care a reușit să implementeze cu succes sistemul de învățământ dual, conform căruia parteneriatul școală – companie angajatoare începe încă de pe băncile școlii.

                Au continuat șirul prezentărilor colegii de la Liceul Tehnologic Special Gheorghe Atanasiu Timișoara, reprezentați de director profesor Marius Apostol și profesor Grațian Luspenec. Deși inițiat în 2014, și acest atelier de tipografie este autorizat. Și această școală va avea în 2019 prima serie de absolvenți, o parte din ei fiind deja angajați în tipografii locale din Timișoara.

                Următoarea școală a fost Liceul Special Sfânta Maria Arad, reprezentată de director adjunct profesor Maria Porușnicu și de profesori Carina Baba și Toma Sauliuc. În Arad Sense Internațional România a implementat proiectul în parteneriat cu această școală, precum și cu Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Arad, centru reprezentat la întâlnirea noastră de profesori Ileana Neamțiu și Angela Mateș. În vara acestui an, școala a reușit autorizarea atelierului de tipografie, urmând ca din anul școlar 2019-2020 să se formeze prima clasă a IX-a de viitori tipografi.

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Elena Doamna Focșani este cel mai tânăr atelier de tipografie autorizat. Reprezentanții școlii, director profesor Ioana Cherciu și profesorii Cristina Nedelcu și Gabriel Ciribașa, au prezentat activitățile de la atelier și se pregătesc pentru a lansa și ei  prima clasă a IX-a în anul școlar 2019-2020.

                Mulțumim Sense pentru oportunitatea de a ne întâlni colegii, de a ne împărtăși experiențe, trăiri, bune practici din activitatea cu tinerii și copiii cu surdocecitate. Felicitări pentru atmosfera de desfășurare a întâlnirilor, prezentările propuse, exercițiile și profesionalismul de care dați dovadă. Profesor Ioana Cherciu, Director Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Elena Doamna Focșani

Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu Iași, prin director profesor Coca Vasiliu și profesori Gabriela Ionescu, au împărtășit grupului succesul lor din cadrul atelierului de modelat marțipan, aceste aptitudini fiind necesare pentru tinerii din școală care se pregătesc să devină cofetari-patiseri, curs autorizat în cadrul școlii.

Liceul Special pentru Copii cu Deficiențe de Auz Buzău a fost reprezentat de profesori Carmen Zaharia și Cristina Leonte. Și aici, prin parteneriat, s-a dotat un atelier de tipografie, unde copiii și tinerii din școală dobândesc aptitudini în zona tipografiei extra-curricular.

                Școala Profesională Specială Paul Popescu Neveanu, structură a Școlii Speciale Emil Gârleanu, prin profesori Dorina Enache și Mariana Aicoboaiei, ne-au povestit despre progresele, dar și dificultățile întâmpinate la sera Micul horticultor, înființată prin proiect în anul 2013.

                Ultima școală adoptată în proiect, în anul 2016, a fost Școala Gimnazială Specială Sfântul Vasile Craiova, unde a fost echipat al șaselea atelier de tipografie. Reprezentanții școlii, profesori Alexandru Nuță și Alexandru Ciunel, au povestit grupului despre activitățile desfășurate și despre faptul că, prin eforturile școlii, au fost cumpărate utilaje suplimentare cu sprijinul Consiliului Județului Dolj: mașină de broșat la cald, aparat de cașerat, aparat de laminat și fălțuit, ploter, tampograf manual, masa serigrafică.

 

VINERI, 2 NOIEMBRIE

 

                Ziua a doua a întâlnirii a fost dedicată discuțiilor pe marginea angajării în muncă a tinerilor cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple, dar și pe tema direcțiilor de acțiune pe care Sense Internațional România ar trebui să le adopte în anii următori.

                S-au discutat punctele tari, printre care enumerăm existența școlilor profesionale speciale care pot emite certificate de competențe profesionale, Resursa umană și baza materială existentă în școlile speciale (premise ale integrării socio-profesionale), existența parteneriatelor cu agenții economici, sprijinul și implicarea ONG-urilor în elaborarea legislației și implementarea/aplicarea acesteia.

                Au fost atinse și punctele slabe, cum ar fi criza economică, competiția pe piața muncii, birocrația excesivă (unități protejate), legislația permisivă, motivația scăzută a tinerilor față de învățământul profesional și atitudinea generală față de muncă / angajare.

                Pe lângă cele 9 școli partenere, am invitat la discuții și alte școli cu care Sense Internațional România a colaborat de-a lungul anilor, le mulțumim tuturor participanților pentru implicare și pentru împărtășirea experiențelor: Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Vedere București, prin director profesor Cosmina Cazan și profesori Mihaela Buliga și Dorina Petruș, Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj Napoca prin director adjunct profesor Nicoleta Dunca, Liceul Moldova pentru Deficienți de Vedere Târgu Frumos prin director profesor Margareta Pristavu și profesor Mirel Pristavu.

                De asemenea, mulțumim pentru prezență fotografului evenimentului, Mădălin Cioiu, tânăr elev din cadrul atelierului de tipografie din București, care a venit însoțit de tatăl lui, Dumitru Cioiu, membru în Consiliul Director al Fundației Sense Internațional România.

            Proiectul Sens pentru Viață a debutat în 2012 și a beneficiat de finanțare din partea Fundației OrangeFundației MedicorFundației TelusSense Internațional UK și alte fonduri strânse de Sense Internațional România.

 

a consemnat

prof. Ileana Neamţiu

 

 

 

Categories: Postări

Font Resize
en_USEnglish